- AH to go is onder forenzen die onderweg eten en drinken kopen verreweg de populairste winkel, blijkt uit onderzoek van Multiscope.
- 43 procent van de hongerige forenzen komt weleens bij AH to go, terwijl slechts 4 procent bij een Jumbo City zijn snacks haalt.
- Jumbo wil met gemakswinkels groeien in binnensteden en op stations. Het plan is onderdeel van de strategie om in 2021 meer dan 10 miljard euro om te zetten.
Jumbo wil de strijd aangaan met Albert Heijn op stations en in binnensteden, in de jacht op een omzet van 10 miljard euro. Maar de Veghelse supermarktketen ligt nog een straatlengte achter op de ‘blauwe’ concurrent, blijkt uit onderzoek van Multiscope onder 7.300 Nederlanders.
AH to go is met afstand de best bezochte winkel onder forenzen. Volgens Multiscope bezoekt 43 procent van de mensen die onderweg weleens eten en drinken koopt een AH to go.
De Jumbo City-formule is goed voor een aandeel van slechts 4 procent. Zelfs de Spar doet het met 5 procent beter.
Belangrijkste verklaring is het grote verschil in aantallen winkels. Ah to go is op ruim tachtig locaties in Nederland te vinden, terwijl Jumbo pas recent inzet op gemakswinkels.
Jumbo opende in 2017 de eerste stationswinkel in Eindhoven. Dit jaar komen daar zes vestigingen bij die Jumbo samen met HEMA runt. Jumbo zorgt daarbij voor de voeding.
Ook nam het bedrijf van de familie Van Eerd een twintigtal vestigingen van Marqt en HEMA over in grote steden. Die worden omgebouwd tot Jumbo City-filiaal.
Jongeren kiezen voor AH to go, ouderen voor wegrestaurants
De winkels voor onderweg worden vooral bezocht voor de lunch of om te snacken. Bij AH to go komt bijna de helft van de mensen (47 procent) om te snacken en een op de drie mensen komt voor de lunch. Bij de Kiosk en de winkels bij tankstations is het aandeel snacks nog hoger.
AH to go is vooral populair bij jongere mensen van 18 tot 34 jaar. Ook de Kiosk en De Broodzaak moeten het vooral hebben van die leeftijdscategorie, terwijl wegrestaurants juist populairder zijn bij ouderen.